Skip to main content
Nieuws

Enquête 2025

Enquête 2025

18 augustus t/m
8 september 2025

Enquête 2025

In de drie weken van 18 augustus tot en met 8 september hebben we vanuit City Management Schijndel een enquête gehouden over het centrum in Schijndel. We wilden een laagdrempelige enquête die makkelijk en snel in te vullen was. Door de waardering op een schaal van 1 tot 10 van verschillende onderwerpen en evenementen ontstaat een gewogen gemiddelde, waarbij respondenten de mogelijkheid kregen om ook hun opmerkingen te delen. De enquête is verspreid via een persbericht dat opgepakt is door diverse media, waaronder de MooiSchijndelKrant, via de eigen social media kanalen en in een nieuwsbrief naar de ondernemers in het centrum.

Waardering

In totaal hebben 506 respondenten zes onderwerpen gewaardeerd op een schaal van 1 tot 10. De resultaten daarvan:

  • Centrum: 7,59 op basis van 498 stemmen
  • Netheid: 7,71 op basis van 500 stemmen
  • Veiligheid: 6,62 op basis van 501 stemmen
  • Groenvoorziening: 6,85 op basis van 499 stemmen
  • Uitstraling: 7,30 op basis van 501 stemmen
  • Weekmarkt: 7,37 op basis van 498 stemmen

Waardering evenementen

In totaal hebben 324 respondenten aangegeven ook de evenementen te willen waarden op een schaal van 1 tot 10. De resultaten daarvan:

  • Oranjeweek: 7,25 op basis van 314 stemmen
  • Schijndel UitdeKunst: 6,73 op basis van 307 stemmen
  • Schijndel aan Zee: 8,38 op basis van 316 stemmen
  • Restantenvierdaagse: 6,79 op basis van 289 stemmen
  • Hartemèrt: 8,29 op basis van 321 stemmen
  • Kinderboulevard: 8,09 op basis van 307 stemmen
  • Sinterklaas: 8,20 op basis van 312 stemmen
  • Prijzenfestival: 7,40 op basis van 307 stemmen
  • Winterpark: 8,58 op basis van 320 stemmen

Opmerkingen

Van de 506 respondenten zijn er 260 die een opmerking ingevuld hebben. Die opmerkingen hebben we op verschillende manieren gekwalificeerd en gerubriceerd. Om te beginnen hebben we een verdeling gemaakt in opmerkingen die positief (22%), negatief (36%) of neutraal (42%) van insteek waren. In de hedendaagse samenleving waarin anoniem online reacties vaak overheersend negatief zijn, zijn wij blij met de afspiegeling van onze resultaten. Het overgrote deel zijn constructieve reacties van mensen die zich betrokken voelen bij het wel en wee van het centrum. Niemand is daarbij over de grens van het betamelijke gegaan, wat ons ook positief stemt en vertrouwen geeft om met deze reacties aan het werk te gaan om ons centrum van goed naar nog beter te krijgen.

Aandachtspunten

In de opmerkingen komen sommige onderwerpen vaker terug als aandachtspunt. We hebben de opmerkingen daarom gelabeld op die aandachtspunten en geven daar hier een overzicht van. Vervolgens geven we een conclusie per aandachtspunt met een overzicht van de opmerkingen.

  • Verkeer: 80 opmerkingen
  • Aanbod: 53 opmerkingen
  • Kermis: 40 opmerkingen
  • Groenvoorziening: 28 opmerkingen
  • Handhaving: 25 opmerkingen
  • Glazen boerderij: 20 opmerkingen
  • Parkeren: 19 opmerkingen
  • Onderhoud: 17 opmerkingen
  • Jongeren/Ouderen/Migranten: 15 opmerkingen
  • Inrichting: 8 opmerkingen

Verkeer (80)

Fatbikes lijken het grootste probleem te zijn. Wandelend publiek en fietsers die in het centrum moeten zijn ervaren veel overlast van fatbikes die op hoge snelheid voorbij komen. Het centrum is al verboden terrein voor gemotoriseerd vervoer en dus ook voor scooters en brommers. De suggestie wordt gedaan om het centrum ook voor fietsers af te sluiten, bijvoorbeeld op gestelde tijden. Daarbij wordt ook de mogelijkheid voor een fietsenstalling genoemd.

Kruising Hoofdstraat, Kluisstraat en Groeneweg is een onoverzichtelijk punt waar veel verkeer samenkomt. Auto’s, bussen, vrachtwagens, fietsers en wandelaars. Het lijkt dat niemand goed weet wat de bedoeling is en daarmee ontstaan onveilige situaties. Dit verdient aandacht. De herinrichting van Hoofdstraat/ Kloosterstraat is nog onwennig voor veel mensen, waarbij opgemerkt wordt dat de drempels te steil zijn voor fietsers. We gaan ervan uit dat de situatie naar verloop van tijd beter zal worden en houden dit in de gaten.

Aanbod (53)

Het is moeilijk om conclusies te verbinden aan de verscheidenheid aan opmerkingen die aanbod als thema hebben. Sommige respondenten praten over teveel leegstand, hoewel die uitzonderlijk laag is in Schijndel. Waar een aantal respondenten vindt dat er teveel horeca is, willen anderen juist graag meer horeca. Minder kappers en sportscholen komt vaker terug en er is ook vraag naar specifieke winkels. We delen die informatie ook met pandeigenaren, maar wij hebben natuurlijk geen directe invloed op wie zich wil vestigen. Een aandachtspunt dat wel naar voren komt is het sentiment bij het aanbod van de weekmarkt. De enquête is gehouden in de vakantieperiode. In die periode is het aanbod minder, omdat vaste exploitanten zelf vakantie vieren. We gaan in overleg of we die plekken in die periode op kunnen laten vullen door andere exploitanten.

Kermis (40)

De kermis naar het centrum is iets wat voor veel mensen speelt. Het is geen onbekend thema en in de afgelopen twintig jaar zijn er al veel onderzoeken naar gedaan. Een kermis in het centrum zou wezenlijk anders zijn van karakter dan de huidige kermis op het evenemententerrein aan de Steeg. Wel is als conclusie bij die onderzoeken aangegeven dat de mogelijkheden opnieuw bekeken konden worden als de herinrichting van de Hoofdstraat/Kloosterstraat duidelijk zou zijn. Die herinrichting is voltooid en met ook de stemmen van de enquête in de hand lijkt dit dus een goed moment om opnieuw met een multidisciplinaire werkgroep onderzoek te doen naar de haalbaarheid om de kermis terug naar het centrum te halen, eventueel in combinatie met het evenemententerrein.

Groenvoorziening (28)

Groen in het centrum wordt veel genoemd. In de meeste gevallen in een heel algemene vorm, waarbij het vooral een vraag is om meer groen. Specifiek wordt de strook in de Kloosterstraat genoemd. De strook wordt als heel positief ervaren, maar het onderhoud eraan een stuk minder.

Handhaving (25)

Veiligheid is het laagst gewaardeerde onderwerp en verkeer is het grootste thema binnen de opmerkingen. In handhaving komen die twee samen. Veel respondenten noemen handhaving expliciet en bijna zonder uitzondering gaat het over verkeer. Fatbikes, fietsers, gemotoriseerd verkeer en verkeerd parkeren. De bestemming van het centrumgebied is voor iedereen duidelijk en de vraag om handhaving van logische regels is groot.

Glazen boerderij (20)

Er zijn verschillende respondenten die met plezier terugkijken op de tijd dat het meest markante gebouw van Schijndel nog niet op de markt stond. Daartegenover staat dat anderen de verschijning juist toejuichen. De Glazen Boerderij was geen onderwerp van de enquête en er komt dus ook geen gewogen beeld uit. We kunnen er ook geen directe actie aan koppelen.

Parkeren (19)

Een melding die eruit springt in de opmerkingen over parkeren is dat er te weinig parkeerplekken zijn voor mindervalide mensen. We gaan dit oppakken met Stichting Toegankelijk Meierijstad om te zien wat de richtlijnen zijn en hoe we dit beter kunnen doen. Een ander punt is het parkeren door mensen die gebruikmaken van de Geldmaat. Zij parkeren dan kort op wat zo ongeveer de minst overzichtelijke plek van Schijndel moet zijn; op het trottoir voor Stylish Kappers.

Onderhoud (17)

De opmerkingen over onderhoud raken verschillende onderwerpen. Het legen van prullenbakken, plak op de tegels onder bomen en onderhoud van het groen. De opmerkingen zullen gedeeld worden in overleg met de gemeente.

Jongeren/ Ouderen/ Migranten (15)

De aanwezigheid van asielzoekers geeft een gevoel van onveiligheid, arbeidsmigranten zorgen voor overlast, er is te weinig te doen voor jongeren en er zijn te weinig woningen voor ouderen. Dat is de samenvatting. Het zijn maar enkele opmerkingen hierover, maar er komen wel duidelijk actiepunten uit naar voren. We kunnen iets doen aan het gevoel van onveiligheid en overlast en we kunnen activiteiten voor jongeren stimuleren. We hebben alleen geen invloed op de woningvoorziening.

Inrichting (8)

De inrichting van het plein tussen de kerk, het RAADhuis en de Glazen Boerderij mag wat meer aandacht krijgen wordt door verschillende respondenten gesteld. De ruimte is in gebruik tijdens de weekmarkt en er worden vaak evenementen georganiseerd, zoals tijdens de Oranjeweek, Schijndel aan Zee en het Winterparkt. De rest van de tijd komt de ruimte kaal over, ligt het uit de loop en zijn er te weinig prullenbakken.