Skip to main content
Evenementen Archief

Kapsalons in crisistijd

[nectar_slider location=”Home” full_width=”true” overall_style=”classic” bullet_navigation=”true” bg_animation=”none” slider_transition=”fade” caption_transition=”fade_in_from_bottom” button_sizing=”regular” slider_height=”400″ autorotate=”4000″]

(Niet meer) met de handen in het haar

Kapsalons in crisistijd

Roland Janssen moet even rekenen. De eigenaar van Het en Heads, de kapsalon en conceptstore aan de Hoofdstraat in Schijndel, bladert wat in zijn agenda en is er dan uit: ruim zes weken. Ruim zes weken zijn de kappers in Nederland dicht geweest. Anderhalve maand zonder inkomen uit de kapsalon, maar ook met ruimte voor achterstallige werkzaamheden en creatieve ideeën.

Het waren vreemde weken, geeft Roland aan. Als je ineens je deuren moet sluiten, dan heeft dat uiteraard een grote impact op je bedrijfsvoering. Nu beschikt Het en Heads nog over een winkel, maar andere kappers in Schijndel hadden van de ene op de andere dag geen inkomen meer. Daarom ontstonden nieuwe initiatieven om klanten toch van dienst te kunnen zijn. “Wij boden onder andere ‘colour-boxen’: pakketjes waarmee mensen zelf hun haren konden verven,” vertelt hij. “Deze bestonden onder andere uit een kapmantel, kwast en natuurlijk de haarverf zelf. De verf was speciaal samengesteld op de haarkleur van onze klanten, op basis van de gegevens die wij in de computer hebben staan bij de betreffende klant. Op die manier kon iedereen zijn ‘eigen’ haarkleur behouden.” Daarnaast konden klanten, net als voorheen, haarverzorgingsproducten blijven kopen bij Het en Heads. “Maar dit alles zorgde voor slechts een fractie van de inkomsten die we normaal hebben,” geeft Roland aan.

Een ander initiatief dat Roland zag bij zijn collega’s, was dat de kapper via bijvoorbeeld Facetime instructies gaf, waarmee mensen hun haar konden laten knippen door hun partner of een andere huisgenoot. “Zo ver zijn wij niet gegaan,” vertelt hij. “Maar je ziet in de branche wel dat er ineens allerlei nieuwe dingen mogelijk zijn.” Wat hij zelf gedaan heeft in de weken dat hij niet open mocht zijn? Vooral veel klusjes. Zijn tuin, rommelhok, kantoor én de salon zijn opgeknapt. Zo heeft de kapsalon een frisse lik verf en heeft hij wat dingen aangepast in het interieur.

Aangezien Roland voor de crisis al alleen werkte in de kapsalon, hoeven klanten bij Het en Heads niet bang te zijn dat er te veel mensen tegelijkertijd in de salon aanwezig zijn. Wel zijn de hygiënerichtlijnen aangescherpt én worden mensen getest bij binnenkomst. Wie koorts heeft of grieperig is, mag nu niet plaatsnemen in de stoel. En hoewel het niet verplicht is, heeft Roland wel mondkapjes aangeschaft. Die kan hij dragen wanneer een klant daar om vraagt.

Al met al ziet Roland niet veel obstakels om de kapsalon van Het en Heads weer veilig te kunnen openen. “De agenda zit weer vol, en ik ben blij dat ik weer aan de slag mag. Zo’n crisis heeft niet alleen vervelende, maar ook positieve kanten. Het laat ons bijvoorbeeld anders denken, meer out-of-the-box. En we worden er creatiever van.”

In Schijndel het en heads conceptstore